Frågor, svar och kontakt
Pensionärernas riksorganisation (PRO) är förmånstagare och ägare av lotteriet. Lotteriet driftas av Svenska Lotterier & Insamlingar.
Lotteriets överskott går oavkortat till Pensionärernas riksorganisation. Här kan du läsa mer om våra förmånstagare.
Ja, Spelinspektionen har beviljat Pensionärernas riksorganisation licens för lotteriet Trippelskrapet.
En lott kostar 25 kronor. Lotterna säljs främst genom att teckna en prenumeration på ett paket med minst 8 lotter. Det innebär att ett lottpaket kostar 200 kr/mån. Om du inte väljer att betala med återkommande kortbetalning eller Autogiro tillkommer en fakturaavgift på 25 kr.
Du kan köpa en prenumeration på Trippelskrapet antingen direkt på hemsidan eller genom att kontakta vår kundservice.
Dina lotter kommer i ett utskick som går ut runt den 15:e varje månad. Det kan ta mellan 2-6 veckor innan du får ditt första lottpaket, sedan får du dessa regelbundet varje månad.
Om du inte har fått ditt lottbrev kontakta kundservice.
Fysiska personer som är folkbokförda i Sverige och fyllda 18 år får delta i lotteriet Trippelskrapet.
Såklart kan du öka eller minska antalet lotter i din prenumeration. Kontakta kundservice och berätta hur du vill ändra din prenumeration så hjälper vi dig.
Läs mer om hur du löser in dina vinster här. Alla vinster är skattefria.
Din premie skickas vanligtvis till dig tre veckor efter vi mottagit din första betalning. Detta kan variera beroende på erbjudande.
För att säga upp din prenumeration kontaktar du kundservice.
Observera!
• Du måste kontakta kundservice senast på fakturans förfallodag för att inte få hem nästa månads lottutskick.
• Utebliven betalning gäller inte som uppsägning av prenumerationen.
Du kan betala dina lotter på flera sätt:
- Fakturan som kommer i lottbrevet
- Autogiro
- Kort
- Swish
För att få en överblick över dina betalningar kan du logga in på min sida och gå in under mina betalningar. Där kan du se om du har en obetald faktura och välja att betala den direkt via kort eller Swish.
Om du väljer att betala dina lotter med Autogiro eller återkommande kortbetalning så bjuder vi på fakturaavgiften. Betalning sker då automatiskt varje månad.
Du får dina lotter hemskickade omkring den 15:e varje månad. Senaste betalningsdag är det datum som står på fakturan, normalt näst sista bankdagen varje månad.
För att betala med Autogiro måste du anmäla det till oss. Om du har e-legitimation/bank-ID eller Mobilt bank-ID gör du det snabbast genom att fylla i vår digitala Autogiro-ansökan.
Om du inte har e-legitimation/bank-ID eller Mobilt bank-ID går det bra att fylla i vår Autogiro-blankett som du kan få skickad hem till dig genom att fylla i formuläret längre ner på den här sidan. När du fyllt i Autogiro-blanketten skickar du in den till oss, helt portofritt.
Det kan ta upp till tre veckor innan besked om anslutning kommer från banken. När din Autogiro-anslutning godkänts kommer det stå AUTOGIRO angivet på inbetalningskortet som medföljer i lottutskicket.
Om du redan betalat ditt lottpaket, och vi hinner dra beloppet via autogiro, tillfaller en av betalningarna nästa lottpaket.
Registrerar dig för autogiro nu så bjuder vi på fakturaavgiften (25 kr) varje månad!
Om du har missat att betala dina lotter innan sista betalningsdatum ska du betala in så snart som möjligt.
Om du av någon anledning råkar betala dubbelt tillfaller en av betalningarna nästa spelomgång.
Du loggar in på min sida genom att trycka på min sida-symbolen högst upp på sidan. Därefter får du upp ett fält som visare en QR-kod.
Om du har Mobilt BankID öppnar du upp appen på din telefon och scannar QR-koden. Därefter får du möjligheten att identifiera dig via Mobilt BankID. Följ instruktionerna i appen. När du genomfört legitimeringen är du inloggad på min sida.
Om du har BankID på samma enhet som du loggar in med kommer du automatiskt omdirigeras till BankID. Följ instruktionerna för att identifiera dig. När du genomfört verifieringen är du inloggad på min sida.
För att ändra dina uppgifter behöver du logga in på min sida. Det gör du genom trycka på min sida-symbolen högst upp på sidan. När du är inloggad går du in under mina uppgifter där du kommer få information om de uppgifter vi har om dig.
För att ändra dina uppgifter klickar du i den ruta du vill ändra och sedan fyller du i rätt uppgifter. När du är klar med ändringen trycker du på "spara dina ändringar". Om det blev fel och du inte vill uppdatera dina uppgifter trycker du på "ångra".
Om du behöver hjälp att ändra dina uppgifter går det bra att kontakta kundservice.
Vi strävar efter att göra vår digitala tjänst tillgänglig för så många användare som möjligt. Detta inkluderar att följa principerna om tillgänglighet: möjlig att uppfatta, hanterbar, begriplig och robust. Vi arbetar aktivt under 2025 med att förbättra tillgängligheten på vår webbplats och i våra digitala tjänster, i syfte att uppfylla kraven enligt Tillgänglighetsdirektivet (EAA). Läs mer om hur vi arbetar med tillgänglighet här.
Vinstkollen är en app där du som konsument själv kan registrera och kolla vinst på dina Trippelskrapet.
Du får snabbt reda på om du har vunnit och kan få nya lotter skickat till dig – eller din vinst utbetald direkt via Swish. Appen finns att ladda ner i Appstore för iOS eller Play Butik för Android.
Välj först vilket lotteri du vill logga in på i appen, därefter behöver du använda BankID för att logga in.
För att kunna scanna dina lotter, behöver du först skrapa hela kontrollrutan försiktigt som finns på lottens framsida i vänstra hörnet.
Ge appen tillåtelse att använda din kamera på mobilen.
Klicka på scanna lott, kameran öppnas och du håller den ovanför QR-koden som du skrapat fram.
När lotten är inläst ser du direkt om du vunnit och kan gå vidare och scanna flera lotter eller lösa in din vinst till nya lotter eller få utbetalning via Swish.
Du behöver ha Swish kopplat till ditt telefonnummer som du angett vid registrering för att vinsutbetalning ska kunna ske till dig direkt via Swish. Vinst på upp till 1 000 kr per lott kan utbetalas via Swish, har du vunnit ett högre belopp behöver du kontakta vår kundservice
Vid registrering av flera lotter och högre vinstbelopp kan det tillämpas särskilda säkerhetsrutiner vilket kan innebära en fördröjning av vinstutbetalningen.
Lotterna skickas hem i brevlådan i mitten på månaden. Prenumererar du på Trippelskrapet, så kommer dina lotter tillsammans med ditt lottpaket.
Vi strävar efter att göra Vinstkollen tillgänglig för så många användare som möjligt. Detta inkluderar att följa principerna om tillgänglighet: möjlig att uppfatta, hanterbar, begriplig och robust. Vi arbetar aktivt under 2025 med att förbättra tillgängligheten på vår webbplats och även i våra digitala tjänster, i syfte att uppfylla kraven enligt Tillgänglighetsdirektivet (EAA). Läs mer om hur vi arbetar med tillgänglighet här.
Läs mer om hur Trippelskrapet tar spelansvar under Spelinspektionen och spelansvar.
Om du upplever att du själv eller någon närstående spelar för mycket rekommenderar vi att kontakta Stödlinjen. Mer information om hur du kontaktar Stödlinjen hittar du på Stödlinjen.se.
Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter under Integritetspolicy.
Kontakta oss
Telefon: 08-4000 5000
Vi har öppet alla helgfria vardagar kl. 08.00-18.00.
Postadress: Trippelskrapet, 113 94 Stockholm
E-post: För att kontakta oss via e-post använder du kontaktformuläret nedan. Alternativt skicka e-post till kundservice@trippelskrapet.se
Kontaktformulär